Partner serwisu
Biznes i przemysł

A321XLR z silnikami PW GTF z certyfikatem typu od FAA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
A321XLR z silnikami PW GTF z certyfikatem typu od FAA
fot. Piotr Bożyk
Firma Pratt & Whitney poinformowała w ostatnich dniach, że otrzymała certyfikat Federalnej Administracji Lotnictwa USA dla silnika PW GTF, który napędza airbusy A321XLR, otwierając drogę przyszłym amerykańskim operatorom tych samolotów do rozpoczęcia dostaw w 2025 r. Certyfikat typu, przyznany 12 grudnia gr. i mający zastosowanie do silnika PW1100G-JM, został zaktualizowany w celu uwzględnienia A321XLR.

- To ważny kamień milowy dla programu silników GTF, który był pierwszym silnikiem napędzającym rodzinę samolotów A320neo. Dłuższy zasięg i większy udźwig samolotu A321XLR zapewnią klientom większą elastyczność tras do większej liczby miejsc docelowych. Operatorzy A321XLR skorzystają z najlepszej w swojej klasie wydajności paliwowej GTF i najniższej emisji dwutlenku węgla dostępnej dla samolotów jednokadłubowych - powiedział Rick Deurloo, prezes Commercial Engines w Pratt & Whitney. 

Airbus potwierdził, że samolot otrzymał certyfikat FAA z silnikami PW GTF. Warto wspomnieć, że Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała certyfikat typu dla airbusa A321XLR z silnikami CFM LEAP-1A dokładnie 19 lipca br., natomiast FAA certyfikowała silniki CFM na początku grudnia br.

Na całym świecie 13 klientów wybrało silniki GTF do zasilania 217 samolotów A321XLR. Do tej pory ponad 2100 samolotów z napędem GTF zostało dostarczonych do ponad 80 klientów na całym świecie. Jak podaje producent silniki GTF umożliwiają nawet o 20% większą oszczędność paliwa w porównaniu do samolotów napędzanych silnikami poprzedniej generacji. W rezultacie silnik GTF pozwolił operatorom zaoszczędzić 2 mld galonów paliwa i 20 mln ton metrycznych CO2 od momentu wejścia do użytku w 2016 r.

Warto dodać, że A321XLR napędzany przez silniki Pratt & Whitney GTF, nadal nie jest dopuszczony do lotów komercyjnych w Europie. Oczekuje się, że EASA zatwierdzi A321XLR z silnikami PW dopiero w ciągu pierwszych tygodni 2025 r.

Producent sprzedał ponad 500 A321XLR, Iberia pierwszym odbiorcą

Airbus dostarczył pierwszego XLR-a hiszpańskiej Iberii pod koniec października tego roku, dzięki czemu linia stała się pierwszym operatorem tego samolotu na świecie.

Do tej pory Airbus sprzedał 20 klientom ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR. Największym klientem jest linia Indigo, która zamówiła 70 samolotów tego typu. Kolejne największe zamówienia złożyły linie American Airlines, United Airlines oraz Wizz Air. Każdy z amerykańskich przewoźników zamówił po 50 samolotów tego typu, a Wizz 47 maszyn.

XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy

Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

China Airlines zamawiają 24 szerokokadłubowe samoloty od Airbusa i Boeinga

Pasażer i linie lotnicze

China Airlines zamawiają 24 szerokokadłubowe samoloty od Airbusa i Boeinga

Piotr Bożyk 20 grudnia 2024

Nawet 200 B737 MAX 10 dla Pegasus Airlines

Biznes i przemysł

Nawet 200 B737 MAX 10 dla Pegasus Airlines

Mateusz Kieruzal 20 grudnia 2024

Samoloty COMAC C919 przewiozły już ponad milion pasażerów

Biznes i przemysł

Zobacz również:

China Airlines zamawiają 24 szerokokadłubowe samoloty od Airbusa i Boeinga

Pasażer i linie lotnicze

China Airlines zamawiają 24 szerokokadłubowe samoloty od Airbusa i Boeinga

Piotr Bożyk 20 grudnia 2024

Syria. Pierwsze loty krajowe od obalenia Assada

Pasażer i linie lotnicze

USA: Opóźnienia i odwołania setek lotów. Awaria w FAA nie wpływa na rejsy LOT

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

China Airlines zamawiają 24 szerokokadłubowe samoloty od Airbusa i Boeinga

Pasażer i linie lotnicze

China Airlines zamawiają 24 szerokokadłubowe samoloty od Airbusa i Boeinga

Piotr Bożyk 20 grudnia 2024

Nawet 200 B737 MAX 10 dla Pegasus Airlines

Biznes i przemysł

Nawet 200 B737 MAX 10 dla Pegasus Airlines

Mateusz Kieruzal 20 grudnia 2024

Samoloty COMAC C919 przewiozły już ponad milion pasażerów

Biznes i przemysł

Zobacz również:

China Airlines zamawiają 24 szerokokadłubowe samoloty od Airbusa i Boeinga

Pasażer i linie lotnicze

China Airlines zamawiają 24 szerokokadłubowe samoloty od Airbusa i Boeinga

Piotr Bożyk 20 grudnia 2024

Syria. Pierwsze loty krajowe od obalenia Assada

Pasażer i linie lotnicze

USA: Opóźnienia i odwołania setek lotów. Awaria w FAA nie wpływa na rejsy LOT

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5