- To ważny kamień milowy dla programu silników GTF, który był pierwszym silnikiem napędzającym rodzinę samolotów A320neo. Dłuższy zasięg i większy udźwig samolotu A321XLR zapewnią klientom większą elastyczność tras do większej liczby miejsc docelowych. Operatorzy A321XLR skorzystają z najlepszej w swojej klasie wydajności paliwowej GTF i najniższej emisji dwutlenku węgla dostępnej dla samolotów jednokadłubowych - powiedział Rick Deurloo, prezes Commercial Engines w Pratt & Whitney.
Airbus potwierdził, że samolot otrzymał certyfikat FAA z silnikami PW GTF. Warto wspomnieć, że Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA)
z silnikami CFM LEAP-1A dokładnie 19 lipca br., natomiast FAA certyfikowała silniki
Na całym świecie 13 klientów wybrało silniki GTF do zasilania 217 samolotów A321XLR. Do tej pory ponad 2100 samolotów z napędem GTF zostało dostarczonych do ponad 80 klientów na całym świecie. Jak podaje producent silniki GTF umożliwiają nawet o 20% większą oszczędność paliwa w porównaniu do samolotów napędzanych silnikami poprzedniej generacji. W rezultacie silnik GTF pozwolił operatorom zaoszczędzić 2 mld galonów paliwa i 20 mln ton metrycznych CO2 od momentu wejścia do użytku w 2016 r.
Warto dodać, że A321XLR napędzany przez silniki Pratt & Whitney GTF, nadal nie jest dopuszczony do lotów komercyjnych w Europie. Oczekuje się, że EASA zatwierdzi A321XLR z silnikami PW dopiero w ciągu pierwszych tygodni 2025 r.
Producent sprzedał ponad 500 A321XLR, Iberia pierwszym odbiorcą
Airbus dostarczył pierwszego XLR-a
hiszpańskiej Iberii pod koniec października tego roku, dzięki czemu linia stała się pierwszym operatorem tego samolotu na świecie.
Do tej pory Airbus sprzedał 20 klientom ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR. Największym klientem jest linia
Indigo, która zamówiła 70 samolotów tego typu. Kolejne największe zamówienia złożyły linie
American Airlines,
United Airlines oraz Wizz Air. Każdy z amerykańskich przewoźników zamówił po 50 samolotów tego typu, a
Wizz 47 maszyn.
XLR - wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasy
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas
Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".